onsdag 15 september 2010

Var är viktigt?

Tidigt i somras köpte jag ett nytt objektiv till min kamera. Det var ett så kallat makroobjektiv. Men det kan man krypa nära och fotografera det som är smått. När jag tittar på mina bilder från semestern ser jag massor med insekter, kottar, olika växter och framför allt blommor från Bohuslän, Värmland, Skåne och Västergötland. Den ena blomman finare än den andra. Men jag hittar väldigt få bilder på landskapet och på min familj. Man kan lätt tro att jag tillbringat hela semestern krypandes på alla fyra på berghällar strax söder om Smögen, i skogen mellan Fryksdalen och Klarälvsdalen, på sandstranden mellan Simrishamn och Baskemölla, och på Österplana Hed på Kinnekulle. Men jag gjorde mer på semestern, jag lovar.

Men uppenbarligen är det lätt att fördjupa sig i detaljer och missa helheten. Och det gäller nog inte bara för fotografer som just köpt sig ett makroobjektiv. Det gäller oss alla inte minst nu när hela Sverige går till val. Jag tycker inte man bara kan rösta efter vilket parti som ger just mig mest pengar i plånboken just nu. Jag tycker man måste lyfta blicken och fundera på vilket samhälle man vill ha.

Jag har lyft blicken från min egen makrovärld och sett mig om i samhället. När jag funderar på hur jag vill att det ska se ut, inte bara de kommande fyra åren utan även om tio och tjugo år, då känner jag att jag vill ha ett samhälle där medborgarna tar ansvar för sin framtid. Jag vill ha ett samhälle där alla medborgare lyfter blicken från sin egen makrovärld och funderar på vilket samhälle de vill ha, och sedan röstar därefter. Skulle dom rösta fel får jag väl leva med det. Det kallas visst för demokrati.

Vänner, lyft blicken från den lilla makrovärlden.......

...till världen runt omkring dig


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar